Kort en krachtig


Nu denkt u misschien: “Maar tante, ik daar heb ik helemaal geen tijd voor! Zulke dikke boeken doorlezen lukt nooit, voor ik het weet ben ik de draad alweer kwijt”. Héél begrijpelijk. En daarom een suggestie: leg eens een bundel kortverhalen op uw nachtkastje!

Laat u voor het slapengaan even meeslepen in een andere wereld. Dat verzet de geest een beetje! Dat waait vanzelf werkmuizenissen uit het hoofd. En dat levert vast mooie dromen op!

En als we dan toch bezig zijn met goede raad: kies voor Jhumpa Lahiri. Een dame met Bengaalse roots die warm kan vertellen over het leven van haar landgenoten in Engeland en Amerika. Denk aan rijkgekleurde sari’s, pittige curry’s, en Bollywood Cinema.

Dat is zo’n beetje de exotische achtergrond. Op de voorgrond staan algemeen menselijke ervaringen. Relaties tussen ouders en kinderen. Studeren in een vreemd land. Hoop en verwachting. Telkens vol begrip en nooit zwaar op de hand. En altijd kort, zodat het verhaal rond is op hoogstens een halfuurtje.

Dat moet er toch van afkunnen? Voor het slapengaan? Of op de trein? Tantes tweede favoriete leesplek. Daar ziet ze trouwens steeds meer verwante zielen de krant opzij schuiven en een boek ter hand nemen. Of is dat omdat ze er nu op let?

Zo had ik op weg naar Brussel best wel eens Odette Toulemonde kunnen tegenkomen. Helemaal opgaand in een boek. Met een blos op de wangen en ongeduldig verder lezend. Net zoals ik heb gedaan in het boek met kortverhalen van Eric Emmanuel Schmitt waar ik haar het eerst ontmoette. Een hartverwarmende boekenworm, die Odette, kijkt u zelf maar:


Ik wens u net zoveel leespassie toe als Odette Toulemonde. (Al mag u van mij best met uw beide voeten op de grond blijven staan!)

Reacties

Populaire posts