Zeg het met koppen #Leesclubleuks



Vorige week bespraken we met de leesclub “Jij zegt het” van Connie Palmen. Een fantastisch boek dat zich niet eenvoudig laat samenvatten. Om de discussie wat aan te zwengelen, ontwierp ondergetekende weer een methodiekje waarvoor een mens slechts drie dingen nodig heeft: een krant, een schaar en een vleugje verbeelding.

Wat is het idee? Speur met het boek in je achterhoofd naar interessante woorden die je toevallig tegenkomt. Probeer daarbij te kiezen voor wat net niet evident is. Woorden dus die onrechtstreeks een band kunnen hebben met het verhaal, maar niet te makkelijk gelinkt kunnen worden. 

In dit geval zou het bijvoorbeeld een tikje flauw zijn als ik “dichter” had uitgeknipt, “zelfmoord” of “roddelpers”, wegens erg voor de hand liggend. Ik koos met andere woorden voor koppen die me een beetje prikkelden, waarvan ik voelde dat er ergens wel iets inzat, zonder dat ik er de vinger op kon leggen.

Op de avond zelf spreidde ik mijn uitgeknipte “schatten” uit op tafel en vroeg de anderen er één of meerdere woorden uit te kiezen die ze wilden gebruiken om het boek te bespreken. En de rest ging vanzelf: er ontstond discussie, er groeiden nieuwe inzichten en we zagen plots weer andere perspectieven. 

Eenvoudig en doeltreffend, zo hebben we het graag!

Reacties

Populaire posts