Tussendoor: zomerlijstje voor Bieke en Ann

Net voor de zomervakantie van start ging, vroegen Bieke en Ann mij om leestips. Dat kan gebeuren als je een boekenblog hebt, natuurlijk. Omdat beide dames elkaar goed kennen, en naar ik meen ook gedeelde interesses hebben, bedacht ik voor hen een gezamenlijk lijstje.

Vooraf nog even: kiezen is hartverscheurend. Want: het betekent onherroepelijk verliezen. Voor dit lijstje nam ik  mijn eigen boekencollectie als uitgangspunt. En dat levert dan de volgende tips op:

Philippe Claudel, Geuren: een prachtig boekje vol kleine verhaaltjes; telkens is een geur het uitgangspunt. Niet alleen kaneel en sinaasappel passeren de revue, ook de geur van haarlak, mist en zelfs tweetakt blijken prachtige verhalen met zich mee te dragen; A la recherche du temps perdu, maar dan in een poëtisch, hedendaags jasje. Om met kleine beetjes van te smullen!

Irvin Yalom, Eendagsvlinders. Bieke en Ann zijn fantastische luisteraars! Zij weten dat een inspirerend gesprek begint met oprechte aandacht en goede vragen. Yalom weet dat ook. In dit boekje vertelt hij over tien cases uit de psychotherapie. Hij laat ons over zijn schouder meekijken en ervaren hoe hij met zijn cliënten omgaat. Sommige verhalen zijn tragisch want gaan over ziekte en dood, andere hebben dan weer een humoristische of melancholische toets.  Inspirerend.

Tom Lanoye, Sprakeloos. Dit boek las ik heel lang geleden, nog voor er van de theetante sprake was. Het blijft één van mijn absolute favorieten. Een fantastische mix tussen humor en tragiek. Met heel wat Sint-Niklase couleur lokale. Hartverscheurend en relativerend tegelijk. Zoals het leven zelf (maar dan gevat in een prachtige taal)

Pascal Mercier, Nachttrein naar Lissabon. Wat als je er van de ene op de andere dag de brui aan geeft? Op de trein stapt naar een onbekend oord, met het vaste voornemen eens écht goed na te denken over wat je leven zinvol maakt? Een boek vol schitterende gedachten en inspirerende quotes. Ik nam mezelf voor het om de vijf jaar te herlezen. En ik zie nu dat het over twee jaar alweer zover is!

David Grossman, Vrouw op de vlucht voor een bericht: Een moeder maakt een lange voettocht door Israël. Onderweg denkt ze na over hoe haar leven is gelopen. Herinneringen aan oude vrienden, fijne momenten en klein geluk overvallen haar. Inspirerende ontmoetingen voegen nieuwe betekenissen aan haar geschiedenis toe. Loopt deze vrouw weg van de realiteit, of maakt ze een omweg naar een gebied waar ze niet wil zijn? Blijkbaar schreef ik geen recensie over dit prachtige boek, misschien toch nog eens doen?

Zo, Bieke, Ann en andere leesvrienden! Een klein maar fijn lijstje. Beschikbaar voor uitleen, voor- en nabespreking mogelijk bij een kop thee in de tuin. Van harte welkom deze zomer!


Reacties

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je Jacqueline! Echt super, zo'n lijstje op maat! Dat smaakt :-)... het boek van Grossman en Mercier staan hier al in de boekenkast en heerlijk van genoten, maar ondertussen ook reeds enkele jaren geleden, dus misschien volg ik je voorbeeld en gaan deze nog eens de reiskoffer in om te herlezen!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts