Italiaanse buren



Werkstress, schoolstress, voetbalstress en regenstress: het was een beetje veel de voorbije weken. En dus drong de nood aan ontspanningslectuur zich op. Aangezien de meeste boeken die men spontaan associeert met hangmatten en zwembad-randen mij slechts matig boeit, was het even zoeken. Vind maar eens iets luchtigs en toch intelligents. Iets waar je bij wegdroomt en toch iets van opsteekt. Bestaat niet?

Het bestaat wel! In de vorm van Tim Parks "Italiaanse buren". een geweldig amusant en spitsvondig boekwerk waarin de Engelsman vertelt over zijn verhuizing naar het landelijke Italië. En dan eens niet naar een Toskaanse villa met rustieke olijfboomgaard en onrealistische idyllische toestanden, maar naar een ietwat krap appartement in een heel gewoon Italiaans dorp. Met heel veel gewone Italiaanse buren.

En die buren geven  ons een inkijkje in het Italiaanse leven van alledag. Sympathie en verbazing gaan hand in hand. Want, laat ons eerlijk zijn: de Noordelijke en de Zuidelijke aanpak verschillen nog al eens. En dat levert hilarische verhalen op over Britten die oprecht proberen in orde te zijn met de BTW-wetgeving en Italianen die zo hun eigen ideeën hebben over de manier waarop je zoiets regelt (Tim, laat gewoon een envelopje vallen, dan ben je overal vanaf).

Nu zou het gemakkelijk zijn geweest om "die gekke Italiaantjes" uit te lachen, maar dat doet Parks niet. (Hij grinnikt vooral om zijn eigen verbazing). Wat ik leuk vond aan dit boek is dat hij zijn  dorpsgenoten benadert als een soort antropoloog die hun gewoontes registreert en probeert te begrijpen. Heel veel tegenstrijdigheden doen hem duizelen. Zo onderstrepen zijn buren het (theoretische) belang van wetten, maar vinden ze de persoonlijke naleving ervan verwerpelijk. De paus heeft bovendien altijd gelijk, en men gaat uitgebreid naar de kerk...maar vloekt ook als een ketter!

Het boek zit vol knipoogjes en gezelligs, waardoor ik me al helemaal in zonnig Italië waande. Met luidruchtige burenruzies en heel veel gekakel over de gezondheid. Een heerlijk boek dus om even wat frisse lucht door een overbezette hersenpan te doen waaien.

Parks schreef nog meer boeken over zijn leven in Italië, ik ga ze allemaal lezen!

Reacties

  1. Zijn Italiaanse boeken zijn absoluut heerlijk, ik begrijp dat je ervan genoten hebt. Als je niet naar Italie zelf kunt, is dit een heerlijk alternatief.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik hoop er nog veel te lezen! Ik reserveer nu al een leesmomentje tijdens de donkerste dagen van het jaar!

      Verwijderen
  2. Hoi theetante, klinkt als een leuk boek. Ik ben ook een eigen boeklog begonnen:erikleest.blogspot.nl. Ik heb jou ook gelinkt. Misschien kun jij op jouw pagina ook een link naar mijn blog opnemen, als je het tenminste de moeite waard vindt. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit boek was voor mij de inspiratie om mijn eigen verhalen over Italie ook op te schrijven onder de titel Italiaanse Toestanden, zie http://italiaanse-toestanden.duepadroni.it voor leesfragmenten, lezersreacties en verdere info.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts